Chinchillor..

Tänkte posta ett svar på ett inlägg jag gjort på Chinchillor ifokus:

Tyvärr har jag inga chillor för tillfället men jag har planer på att skaffa igen i framtiden. Och igen skriver jag just för att jag har faktiskt haft chillor för ca 5-6år sedan lr nått sånt. :)

Att jag ens fick upp ögonen för chinchillor var för att en gammal klasskompis till mig skaffade en när vi var unga, detta måste vart för över 10-15år sedan, minns inte riktigt.

Och sen när vi flyttade ut till hus på landet och jag fick ett stort rum så vart jag ju självklart sugen på ett eget husdjur utöver familjens hundar, katter och kaniner. Och vad fick jag syn på då?! Jo en chinchilla på Fäboden(en djuraffär)! Men mamma gick inte riktigt med på att jag skulle skaffa en men varje gång vi var där ute gick jag direkt in i djurrummet och kollade efter honom och suktade.. :) Men en dag när jag gick in i rummet så var buren tom. Chinchillan var såld. Och mitt hjärta gick ju nästan i tusen bitar.. :( Jag vart riktigt ledsen, jag hade ju redan fallit som en fura för honom och nu var han borta.

Några veckor senare så satt jag och mamma och läste UNT (Uppsala Nya Tidning) och kom in på till salu sidan. Väl där hittar vi en annons om en chinchilla + bur som säljes för 500kr. Bra pris tänkte vi. Och eftersom jag gått och längtat så efter chillan på Fäboden så gav mamma med sig och vi ringde på annonsen och åkte samma dag och hämtade chillan.

Väl där, vet ni vad ägaren säger?! Jo att hon köpt chillan på Fäboden för några veckor sedan! Så var det ödet lr?! Det var samma chilla som jag gått och suktat efter gång efter gång! :D

Så min första chilla kärlek hette Billy och var standargrå. Han hade en jätte liten stamtavla oxå. Liten säger jag då själva stamtavlan inte var större än typ ett id-kort. :)

Efter att jag hade haft Billy ett tag så frågade min kompis om jag ville ha hennes hona som då var 9år gammal, Billy var 9mån. Hon sa att hon hade varit hos en uppfödare tidigare men vart omplacerad pga att hon inte gav några ungar och nu var hon ju gammal så jag tänkte att dom kan säkert bo ihop och få sällskap utan att det kommer massa ungar.

Samma dag som Hoppsan, som hon hette, kom hem till oss fick dom träffas på golvet i mitt rum. Jag släppte ut dom så dom fick springa löst, vilket dom fick varje kväll. Och så fort dom träffades där på golvet så rök dom ihop en snabbis för att sedan springa åt varsitt håll.. Och mina tanker gick ju direkt: Nej vad har jag nu gett in mig på, jag kommer att få sitta med två burar. :/ Men redan samma natt så lät dom mig inte sova för att dom skrek efter varandra! :D Så det gick jätte bra. :)

Fast efter att jag hade haft dom ett bra tag så vad tror ni vi hittade i höhäcken en dag?! Jo en liten unge. Det var en hane som fick namnet Bambino. :)

Tyvärr var jag dock tvungen att sälja dom då jag flyttade till ett ställe där jag inte fick ha chillor. Men dom fick flytta till en tjej som verkade vara jätte glad över dom 3 chillorna. :) Dom hade en hona sedan innan så Bambino fick flytta ihop med henne medans Billy och Hoppsan fick bo kvar ihop och tror ni inte att jag fick ett samtal några månader senare där hon glatt berättade att Hoppsan och Billy fått en unge till?! :) Då suckade jag glatt och tänkte att då borde dom trivas iaf. :)

Men fy vad jag saknar dom. Varje dag. Speciellt Billy! Hoppsan var lite grinig och speciell men Billy var och är min drömchilla! Hade jag fått en chans att köpa tillbaka honom skulle jag inte tveka! Usch det gör ont så mkt saknar jag honom.. Nu måste jag sluta skriva annars kommer jag börja gråta.. :P



Kommentarer
Postat av: Essan

Va det inte Billy som kissade på en när man stod utanför buren? :p


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback