Temperance..

Jag och Udden har alltid sagt att om vi får en liten flicka, vilket vi gärna vill ha och vilket vi trodde Elliott va, skulle hon få heta Nova Alice. Jätte vackert tycker jag.. Men så kollade jag på tv idag och såg nån reklam för Kylie Minouges nya skiva och visst är Kylie ett väldigt vackert namn även det..

Och nu kollar jag på Bones och där har vi ju Dr. Temperance Brennan.. Och jag måste erkänna att jag tycker att Temperance även det är väldigt vackert! Och Nova skulle nog lika gärna kunna få heta Nova Temperance. Men problemet med dessa vackra engelska namn är ju att de flesta svenskar har väldigt svårt för att uttala så det förstör ju en hel del.. Orka gå hela sitt liv och rätta folks uttal.. Visst nu skulle ju Temperance bli ett mellannamn så inget man tilltalar till vardags men endå.. Det skulle väll alltid vara nån som skulle kommentera. Och även Kylie är det väl inte alla som vet att det ska uttalas Kajli..

Så frågan är ju igentligen om det är så roligt att ge sina barn vackra namn som folk inte kan uttala.. För hur vackert låter det när folk säger kylie, med betoning på Y:et?! Det får mig att tänka på Lars Külers(stavning?) dansskola.. Nää, ingen hit.. Men man tycker ju att eftersom engelskan kommer mer och mer så borde folket kunna uttala vissa namn, men det är inte för alla det här med att kunna engelska och kunna uttala funkar ihop.. Hur mkt man än vill kanske uttalet inte funkar, som det tyvärr inte gör för alla..

Så ska man utsätta sina barn för det? Skulle inte det kunna sätta lite onödig press, lr vad man ska kalla det, på dom? Jag är i val och kval.. Fast nu är ju inte det nått jag behöver ta ställning till just nu.. Plus att just Temperance skulle nog Udden ALDRIG godkänna.. *haha* :P

Men men.. Det tål att tänkas på.. Jag avslutar med en bild på David Boreanaz som spelar FBI agent Seeley Booth i serien och Dr. Temperance Brennan även kallad Bones.. :)

image132
Bildkälla:
http://www.mundoplus.tv/zonaseries/series/bones.php

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback