Förresten på tal om..

Amstaff så kom jag på en sak.. :)

På mitt jobb hänger det ett kort på väggen med en bild på en liten amstaff och hans kompis; en tigrerad grand danois. Jag har många gånger gått förbi och tyckt att dom ser ju så goa ut tillsammans. Men jag har tänkt att det där kortet är säkert flera år gammalt för att det ser lite blekt ut som kort kan bli med tiden..

Men vad tror ni händer en dag?! Jo en kvinna kommer in på jobbet och handlar mat och vi pratar lite och hon informerar lite fint att det är hon som är ägare till de två hundarna på bilden och säger sen lite fint att dom sitter ute i bilen och lite "fanstruck" som man är så måste man ju gå ut och hälsa på de två hundarna som man gått och kollat på flera gånger.

Så jag går ut till bilen där hennes man står med hundarna. Den lilla, eller ja liten i jämnförelse, amstaffen blir jätte glad och viftar inte bara på svansen utan på hela kroppen och ska pussas och hälsa. Så mannen tar ut hundarna så att dom får hälsa. Han ger Grandisen till mig så jag får hålla. Grandisen hör sin matte och jo tjena hur länge tror ni jag lyckades hålla i den?! *haha* Det var ju bara att släppa, det gick ju inte. *haha* Så vi bytte lite fint så jag fick hålla amstaffen istället. :) Och det gick mkt bättre! *haha*

Båda hundarna var helt underbara och med detta vill jag än en gång understryka att jag tycker varken illa om amstaff eller dess ägare! Jag är bara emot att endel folk skaffar sig en ras för att dom tycker den är tuff utan att ha läst på vad hunden behöver! Och det gäller inte endast de raserna. Finns ju folk som skaffar papillon utan att veta vad dom kräver för motion och aktivering och vilka blir lidande?! Jo hundarna! Helt i onödan!

Kan ju även tillägga att jag är emot impulsköp när det gäller djur oxå! Man SKA läsa på innan man skaffar sig ett levande djur! Det spelar ingen roll om det är en roborovski(minsta sortens dvärg hamster) eller en häst! Om man inte vet hur man ska hantera djuret så blir det bara pannkaka av det hela och djuret får lida!

Sen vet väl ni lika bra som jag att den hund som är högst upp på listan över att bita folk är Golden Retriever men hur ofta hamnar det i tidningen?! Nästan aldrig. Men däremot så fort en Rottweiler biter nån så hamnar det på första sidan! Och varför biter den då?! Jo för att den har fått fel uppfostran! Den har inte fått gränser och oftast så låter föräldrarna sina ungar hänga och klänga på hunden hur dom vill vilket inte alls är rätt i nått hörn!

Men nej sova var det ja.. :P

Kommentarer
Postat av: Linda

SV: Jaså det tycker du..men jag måste städa.. ska ju ha besök hos mig i helgen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback