Hund flocken..

Här hemma har jag ju min lilla Oliver, men hemma hos mamma är den riktiga flocken, Olivers utökade flock.. Dvs hans flock utöver mig o Lollan(Elliott).. :)

                                                              Hela gänget!
image152
Max, Oliver, Fiffi, Agnes(Kissekotten) och Astrid på främre raden..

Flocken består av 3 tikar och en kastrerad hane, 2 om man räknar med Oliver men det gör vi inte idag.. :P

Första tiken, som ska stå högst i rang, och gör väl det oxå, är Fiffi
Syster till Oliver, mamma till Astrid och faster till Max.
Fiffi kom till oss som omplacering vid 1-års ålder. Hon är, trots storleken, Olivers LILLAsyster.. ;P
En go och trevlig hund men tyvärr lite osäker pga hennes tidigare erfarenheter. Osäkerheten visar sig genom att hon gillar inte att vara på okänd mark, dvs hon trivs bäst hemma hos mamma. Här hemma har hon en tendens att sätta sig ner och kissa så fort hon typ kommer innanför dörren, detta trots att hon precis kissat ute så det har inget med blåsan att göra. Men det brukar bara vara den där första skvätten sen går det bra. :)
Hennes osäkerhet har ALDRIG resulterad i att hon bitigt någon någonsin. Så om det inte hade varit för hennes tidigare erfarenheter så skulle hon vara en topphund! :D Fast i våra ögon är alla våra hundar topphundar oavsett brister! ;D

BILDER PÅ FIFFI KOMMER SENARE!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sen så har vi: Max
Max är ett resultat av en förtidigt könsmogen Oliver som ingen veterinär ville kastrera vid 7mån + våran gamla Bichon Havanais tik Iowa. Iowa var vid tiden 9år gammal och hade endast fått en kull tidigare och då gick det inte så bra pga att hon inte hade några krystvärkar så det vart akut kejsarsnitt. Så det fick bli planerat kejsarsnitt på henne denna gång pga det. Så den (nångång) åkte vi in med henne till Upplands Väsby veterinärmottagning och resultatet blev 2 små hanhundar; Maximilium och Jack (the Ripper). Dom var inte alls stora och pga att Iowa kastrerades vid samma tidpunkt så fick jag och mamma sitta med valparna i knät i ett rum och i väntan på att Iowa skulle bli klar. Och redan då tror jag mamma föll för den lilla fulingen Max. Själv tyckte jag mer om Jack, och tyckte att vi skulle behålla honom. Men vi skulle inte behålla någon.. Yeah right.. :P
Fast Max skulle igentligen flytta till min moster, men hon fick aldrig tid att komma och hämta honom så då sa mamma att om hon inte ens har tid att hämta hunden har hon nog inte tid att ta hand om hunden heller så då var det bestämt; Max stannar..

Max är en väldigt feg liten skit hund.. :P Väldigt mesig och blyg när det gäller människor, även nya hundar är inte populärt det heller, men då kan han säga ifrån.. :P
Han är som ett plåster på mamma så fort det kommer människor. Så fort det plingar på dörren så börjar han hoppa på mamma och vill INTE vara kvar på golvet om nån okänd, och ibland känd, människa är i närheten..
När mamma är hemma så är inte Max så förtjust i mig för att han vet att jag gullar inte med honom. Utan om jag vill nånting då är det så! Tex om jag vill klippa bort lite tovor då SKA jag göra det, det är jag som bestämmer inte han!
Med mamma kan han komma undan lite mer eftersom han är så liten och ynklig.. :P
Fast han är ju inte aggressiv lr nått så hon får väl fortsätta fjanta med honom, annars kan det ju lätt bli att de som tror att dom kan komma undan med vissa saker dom tar sig större friheter men det gör inte Max. Han är en väldigt snäll hund, som vet att hans söta utseende kan få honom att slippa vissa saker så då kan han nog spela lite på det.. :P Han är mer som en Bichon Havanais i sättet än sin pappa(papillon, dv spets och chihuahua).. :P

Jag brukar kalla Max för en liten böghund, och bara för det så var jag tvungen att "piffa" upp honom sist jag var hos mamma.. *haha* :P

image153
Men visst vart han söt.. *thihi* ;D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sen har vi Astrid.
Astrid är dotter till Fiffi, systerdotter till Oliver och kusin till Max.. ;)
Så det är en liten familj vi har där hemma.. :)

Astrid är en väldigt glad hund. Liten. Energisk. Hon älskar att springa och agility är nått hon tycker är väldigt roligt och hon är väldigt duktig på det oxå. :) Hon fick gå en kurs med min lillebrors ex förut och Astrid vart bäst i gruppen tror jag.. :D När dom hade slutprovet så var hon den enda som gjorde banan helt felfri om jag inte minns helt fel.
Fiffis förlossning var inte heller helt prolemfri utan den slutade i akut kejsarsnitt, men den resulterade i två små sötkottar; Astrid och Alfons. A-kullen.. ;P
Ingen av valparna skulle stanna, men dom som skulle ha Astrid kunde inte bestämma sig till fullo utan dom lånade henne någon helg då och då. Dom kunde väl inte riktigt bortstå från festhelgarna och känna att dom till 100% ville ansvara för en liten hund. Det är ju trots allt ett stort ansvar.. :)
Så Astrid fick stanna. Och det var väl det mamma igentligen hade bestämt sig för redan vid födseln.. ;P
Men tack vare att Astrid fick flytta rätt mkt som liten, i hopp om att den andra familjen skulle bestämma sig så har hon inga problem alls att vara borta hos andra. Hon älskar att åka bil och på nått konstigt vänster så älskar hon min lillebror.. :S Nån knäpp i huvudet måste hon ha.. *asg* :P
Astrid älskar även Elliott!! Hon är helt bebisgalen! Så det var lite tråkigt nu när hon miste sin valp(dödfödd), men som tur hittade vi ju en fosterson till henne så nu är hon glad och en helt underbar mamma, precis som hennes mamma Fiffi.. ;) Så Astrid är just nu mamma. Nått hon älskar! :D

image154

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sist men absolut inte minst har vi den enda obesläktade i gänget:

Agnes aka Kissekotten
Agnes fick vi hem alldeles för tidigt, men det gick ingen nöd på henne. Endast 6v och kaxig som en fullvuxen björn.. *haha* Vi vet att hundar ska vara hos sin mamma tills dom är MINST 8v. Men detta var helt uppfödarens bestämmelse, vi själva hade räknat fel och trodde att hon var närmare 7½v. Men som sagt det gick ingen nöd på henne. Och hon hade fått åka över 30mil och varit hemma hos oss några dagar (och klarade sig bra) när vi kom på det så då kunde vi inte riktigt skicka tillbaka henne.
Men iaf. Kissekotten, som jag kallar henne för. Är en väldigt kaxig och bestämt "liten" dam men även såå kärleksfull och lekfull till den graden att man ibland skulle ville nocka henne så att hon sover lite.. *haha*
Kotten är till ca 90% papillon och det märks. Som är så himla smart så att ibland är det jobbigt.. Hon behöver tankenötter mest hela tiden för att inte bli helt uttråkad och starta bråk med de andra hundarna.
Kotten är yngre än Astrid och borde därför vara lägre i rang, men det är bara några månader som skiljer dom åt och Kotten är ju högre så hon har många gånger försökt gå om Astrid rangsmässigt, nått som Astrid inte riktigt accepterar..
Kotten är väl det svarta fåret i familjen. Den som alla tycker är jobbig. *haha* Men hon är samtidigt så underbart go så det är svårt att inte älska henne. Så glad att hon tror att alla folk som kommer och hälsar på är där för att träffa henne och leka med henne.. Nått inte alla vill.. :P
Så vacker, mysig, busig, lekfull, älskvärd, jobbig, hoppig, energisk, tröttsam.. Ja det finns många ord som passar in på denna lilla gummitossa.. :D Hon har en lindad runt lillfingret och hur galen man än kan bli på henne så är man aldrig långt ifrån att bara sätta sig ner och pussa på henne iaf.. :P
Bara hon får stimulans, både för kroppen och huvudet så är hon en helt underbar hund. Helt klart en 10-poängare!
Mitt hjärta har hon snott iaf, den lilla tjuven.. *thihi*
Men det ska vi väl inte erkänna.. :P Om nån tar upp det så tror jag nog att jag nekar.. :P Hon är bara jobbig.. :P

image155

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nu får vi bara se vad mamma säger då.. *thihi* :P

Jag ska gå och äta lite frukost nu iaf.. Elliott har fått en macka redan men ska få lite gröt oxå.. :)


Kommentarer
Postat av: mamma

Jaha då har jag ett nytt hem till henne om det blir outhädigt här BRA

2007-10-30 @ 21:58:13
Postat av: Lullan

bra beskrivning på hundarna o fina bilder :D
o ja ska pussa en massa massa på chelsea.. som sagt.. han sätter verkligen en speciell plats i allas hjärtan tror ja! urs nu ere inte långt kvar :( puss o kram

2007-11-01 @ 13:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback