Dumma dumma räv!!

Vakna imorse.. Gick upp och kissa.. Hade tänkt gå å lägga mig och mysa ett tag till i sängen men på nått höger så gick jag iaf upp på övervåningen(är hos mamma) och kollar bara ut en snabbis genom altandörren från köket och ser nått med en stor yvig svans springa förbi med nått i munnen.. Ahhh en RÄV!!!

Skriker på Udden att han måste ta Elliott.. Själv står jag där i bara trosor, helt  bar på överkroppen och ska ut och skrämma bort räven.. Har lite smått panik där jag står och ska välja genom vilken dörr jag ska springa ut ur.. Har tre val.. Väljer iaf stora dörren för den e närmast hönshuset.. Försöker få upp den, men nej det går ju inte för att mamma har ju låst den utifrån och då kan man inte öppna den innifrån.. Starkt jobbar pg.. :S

Tröjan ryckte jag från Udden som satt på toa.. Han fick även ta Elliott, fast han satt på toa.. :P Springer till altandörren som leder ut mot fram sidan, tänker sno mammas skor men kommer på att dom är ju för små, så tillbaka till den stora låste dörren för att hämta mina skor.. Sen ut genom altandörren, springa bort mot hönshuset, vid detta laget så har hundarna fått upp ögonen att nått inte står rätt till så dom börjar skälla ut nånting, dom visste nog inte ens sjävla var dom skällde på.. Sen ut till hönsgården.. Kolla lite snabbt in i hönshuset, där satt 3 rädda små hönor, eller ja små e dom inte men men.. Sen ut och stänga luckan så inte räven ska kunna ta dom.. Sen ut i hagen för att se om det finns några levande i gamla hönshunset, dom måste nämligen gå genom gamla hönshuset för att komma in i nya.. När jag går in i hagen så ser jag en död höna i hagen men går till gamla hönshuset och kollar först.. Inga levande.. Hämtar en spade som jag tar den döda HUVUDLÖSA hönan på och går i väg.. Ville inte att mamma skulle behöva se henne så där död och jävlig.. :P Går in och hämtar en påse att lägga den "lilla" hönan i.. Sen går jag och slänger henne i sopptunnan. Går runt och kollar lite mer i hagar och runt om.. Hittar yttligare 3 döda HUVUDLÖSA hönor.. Usch Usch Usch.. Bara att gå och hämta 3 nya påsar, eller kanske en svart soppsäck?! Går även och kollar dvärghönsen men dom är alla intstängda, även kaninerna ser ut att vara kvar alla.. Så han verkar bara ha kalasat på hönsen.. En har han ju redan fått med sig.. Gick in och prata med Udden och säger att jag hitta 3 levande hönor, pratade med honom innan jag hittade de 3 som var döda.. Gick ut, kolla lite mer, sen så gick jag för att hämta påsar och vem får jag syn på då?? Joo TUPPEN!! Snacka om lycklig.. Mamma har typ blivit av med 3 tuppar på knappt 3mån eller nått sånt.. :/ Så jag vart jätte glad att tuppen var kvar.. Men han är ju så rädd den där tuppen så jag gick för att försöka locka in honom i hönshuset men han gick ut i hagen och försvann.. Jag vet fortfarande inte vart han tagit vägen.. Gick runt och leta lite efter honom men hitta honom inte.. Fick för mig att han gått tillbaka dit jag hittade honom men icke.. Gick bort till de små hönsen och bilen som står där och vad hittar jag vid bilen?? Jo Anabola!! Eller ja jag tror hon heter det iaf.. :) En svart LEVANDE höna!! :D Vart super glad och tror att det ska bli jätte lätt att bara ta henne, men icke.. Hon springer iväg och jag min nöt heade Oliver ute med mig så han får ju syn på henne och jagar henne.. Typ som hon inte redan fått hjärtsnurr 10 varv runt.. *suck* Oliver jagart bort henne så hon försvann puts väck hon med..

Tror det var nu jag gick in och gav Udden yttligare en uppdatering.. Tuppen är funnen och förvunnen igen.. Eller borttappad, kalla det vad ni vill men jag hittar honom iaf inte.. Sen har jag hittat en till levande höna som är nånstans.. Men nu är dom iaf 4 levande hönor, 4 döda och 1 tupp som e spårlöst borta..
Hönan hittade jag rätt fort sen. Hon låg ihopkurad mot en stock. Så den gången var det inga problem att ta henne mer än att hon skrek och SKET på mig.. :O Inte snällt när jag håller på och räddar hennes liv.. :P Men men man får väl ha överseende efter det som hänt.. :)

Jag trodde dom skulle vara 17höns, med tuppen, så jag sa det till Udden.. "Bra jobbat 3 av 17".. Men sen hittade vi ju den 4:de och tuppen.. :) Så då vart det ju 5 av 17..

Men sen fick jag tag på mamma och då kom den lite "gladare" nyheten att dom ska bara var 11st.. Kändes iaf lite bättre att det var 5 levande av 11.. :) Fast känns lite surt iaf.. Dumma räv!!

Har fortfarande inte hittat tuppen som är spårlöst borta.. Mamma sa att han flyger rätt bra så han kan sitta i ett träd, det är inte första gången han varit spårlöst borta.. Får bara hoppas att vi hittar honom innan räven.. :S
Dom 3 döda ligger iaf kvar i hagen, tänkte att om de lätta bytena ligger kvar kanske han skonar tuppen.. Eller så tar han alla fyra.. :/ Vi får hålla tummar och tår att tuppen får vara kvar.. Själv kan jag inte riktigt slappna av förrens han är säker inne i hönshuset.. *grr..*

Men iaf.. Jag gick upp vid typ 10.30 och var ute och jaga/leta höns tills klockan vart ca 12.45.. Sen vart det lite frukost för att sedan gå ner till vägen och vänta på att Felicia skulle komma hem med 13-bussen.. Men vad tror ni inte jag hittar nere vid vägen i snåret där nere?? Jo en till höna!! Jag trodde först hon var död för att hon låg så still, men sen såg jag att huvudet var kvar och ögonen var öppna. Döda höns brukar inte ha ögonen öppna, tråkigt nog vet jag det.. Men innan jag tar henne vill jag vara helt säker i att hon lever, jag har nämligen lite fobi för döda saker, så jag kollar riktigt noga och nog ser jag att hon andas.. Så det blir att ta ett redigt tag, hårt så man inte tappar. Fast jag var nära på att tappa iaf.. Sen när jag väl fått upp henne i famnen så kommer den stora frågan; "Vad ska jag göra nu?" Ska jag stå där med hönan i famnen och vänta på att bussen ska komma, eller ska jag snabbt springa upp med henne till hönshuset? Känns ju som att det snällaste för detta lilla djur är ju att fort få in henne i säkerheten igen.. Så jag går upp och öppnar dörren in till stora huset och skriker till Udden att jag hittat en till höna och att han får gå ner till bussen för att jag måste sätta tillbaka henne i huset.. Udden säger att han behöver gå på toa, så jag blir lite jaha.. Vad ska man göra då? Men jag tänkte att det tar väl lika lång tid för mig att "slänga" in henne i huset som det tar för Udden att ta på sig skorna, och sen måste han ju hitta nått att sätta på nakna Elliott. För det blåser ju kallt ute.. :S

Jag går iaf och sätter in hönan i huset, hon haltar lite, men jag tänkte att jag måste skynda mig ner igen och då ser jag Udden på väg ner med NAKNA Elliott.. Men det är ju bara att skicka in dom igen.. Så kom bussen och Felicia med hennes två kompisar. Sen upp, äta glass, och nu sitter jag här..

Så det har varit en händelserik morgon.. Och jag som bara har shorts med mig har gått ute i blåsten och frysit benen av mig.. Kan ju tillägga att mammas tomt är bara en enda stor BRÄNNESEL hög.. Så mina ben är lite brända och ömma just nu.. Och tuppen är fortfarande inte hittat..

Men nu känns det lite bättre iaf att nästan alla hönor e hittade.. Jag vet iaf att det inte finns flera levande och hitta och då kan jag slappna av lite iaf, men jag kan inte slappna av helt förrens den där dumma tuppen är inne!!

Statistik: 5 levande hönor, 1 död höna i sopptunnan, 3 döda hönor i hagarna, 1 höna sprang räven iväg med och tuppen är nånstans.. Det blir 10 höns och 1 tupp = 11st.. :)

På nått sjukt sätt känns det lite som "rätt åt han" att han bara fått med sig 1 av allihopa. Fast det kanske hade varit bättre om han fått med sig alla, fast då hade vi ju säkert gått och letat och det hade ju varit jobbigare.. Men nu när vi hittat alla och vet vart alla tagit vägen så känns det som att nu kan han få komma och hämta de tre döingar som ligger ute i hagarna utan huvud.. För så kul är det inte att pilla på dom och lägga ner i kassar.. :S

Kan ju även tillägga att den sista hönan jag hittade nere vid vägen, 'även den bajsade på mig.. :S Inge kul.. Nu luktar jag höns bajs.. Önskar att mamma hade kvar sitt badkar för just nu känner jag för ett långt värmande bad!! Så som jag hållt på i buskarna och vid nässlorna.. Inge roligt.. Bara jag skulle kunna få tag på den där dumma tuppen oxå!!!

Håll tummarna att det inte var en skabbräv som var här för vi har redan haft skabb på våra hundar en gång tidigare och det är inge roligt.. :/ Även om jag bara såg honom en snabbis så såg hade en lite väl för vacker svans för att vara skabbis.. En riktigt snygg svans var det.. Skulle passa bra på väggen tror jag.. :P

Udden sa nått om att slå ihjäl räven eller nått och jag sa: "Ja jag skulle vilja ta en häcksax och bara hugga av huvudet på den".. Varav Udden säger: "Jag som trodde du var djurvän".. *haha* Vid såna här tillfällen blir man lite galen, men jag skulle aldrig kunna göra det.. Skulle få värsta paniken.. Plus att det är ju ändå deras natur.. H*n har ju igentligen inte gjort nått fel.. Men jag känner ju mer för min mamma än för räven.. Och mamma blir ju inte glad.. Det var ju inte så länge sen räven var här och tog 8 av 9 av mammas stora kycklingar.. Inge kul, en av dom var min vackra tupp.. :( Jätte social var han.. Men nu e han borta.. Just därför har dvärghönsen inte fått gå ut, för kyllingarna bodde där.. Och så kommer den jäveln och tar de stora.. Taskig stil faktikst.. :P

Mamma fråga ju mig vilka som var kvar.. Mamma har nämligen namn på ALLA stora höns.. För ingen är den andra lik, tillskillnad från dvärgarna som är rätt lika och där bara nåra har namn.. Visst när jag bodde hemma hade jag någorlunda koll på vem som hette vad, men sen har det ju försvunnit några båda för grävling, hök, räv och ålder.. Mest hök faktiskt, vi har inte direkt haft problem med räv tidigare.. Men sen jag flytta har det ju gått bort några och kommit till några så nu har jag inte längre nån koll alls.. För mig ser typ alla likadana ut.. :P
Fast en kommer jag faktiskt ihåg vad hon heter och det är Fiffi.. Och hon fanns kvar!! :) Hon e brun och har toffs på huvudet.. :)


Udden satt precis vid datorn och tryckte ner mitt blogg.se fönster så jag trodde att allt det jag skrivit hade försvunnit men som tur e så har dom ju autosave här.. :D Så då kan jag bli lite glad igen..

Men nu tycker jag faktiskt att det räcker med galenskaper.. Annars pensionerar jag mig.. *aahhhh*
Ska iaf ta en sked med Nutella just nu och denna gång vill jag inte se en hög med valpbajs på golvet.. Nutellan blir inte lika god då.. :S

Får hoppas att jag kan skratta åt denna dag om nån vecka.. Just nu känner jag bara bläääääää...

Kommentarer
Postat av: Essan

Va hemskt!!!!!!!!!!!!!!!

2007-08-29 @ 20:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback